- Reklama -press media
HomeMagazínVyzkoušela jsem frutarián dietu. Pomohla či uškodila?

Vyzkoušela jsem frutarián dietu. Pomohla či uškodila?

-

Frutariánství je druh veganské stravy, kdy se člověk živí zejména čerstvým, tepelně neupraveným ovocem. Jedinou výjimku mají semínka a ořechy, díky kterým si do stravy dokážeme dostat i zdraví prospěšné tuky. Já jsem se rozhodla takovou dietu vyzkoušet na vlastní kůži a přinést vám tak objektivní a upřímnou recenzi. Dá se takový druh stravování udržovat dlouhodobě a jaký může mít na naše zdraví účinek? Dozvíte se v článku.

Neznám člověka, který by si nevychutnával letní sezónu čerstvě vyzrálého a právě odtrženého ovoce. Kyselkavé višně, masité třešně, sladké jahody či šťavnaté broskve a meruňky. I vám se už sbíhají sliny? Všechny jaksi přirozeně během horkého léta zařadíme do své stravy více čerstvého ovoce a zeleniny, nejlépe ve formě lehkých salátů či osvěžujících šťáv a smoothies. Avšak víte si představit, že by váš jídelníček nesestává z ničeho jiného, ​​než ovoce?

Hlavní myšlenkou tohoto životního stylu je návrat ke „kořenům“, tedy k přirozené, nezpracované a co nejsnáze stravitelné potravě. Podle frutariáni je ovoce původní potravou lidí – někteří se přitom opírají o fakt, že člověk vzešel z opice, a proto je pro naše tělo nejpřirozenější právě strava primátů: ovoce, ořechy, listy a výhonky.

Zjednodušenou verzí tohoto stravování je takový jídelníček, jehož 50% tvoří čerstvé ovoce, 20% čerstvá, tepelně neupravená zelenina, 20% rostlinné proteiny (tempeh, tofu, sója, cizrna …) a zbývajících 10% tzv. pseudoobiloviny (quinoa, bulgur …). To už je přijatelnější, co říkáte?

Jednou z nejslavnějších frutariániek je YouTuberka Freelee The Banana Girl se 773 tisíci sledovatelné, která se proslavila tím, že dokázala za den sníst i 50 banánů. Zdravé či šílené? Freelee je přesvědčena, že obrovské množství nízkokalorického ovoce dodá mozku maximální množství glukózy, díky čemuž bude pracovat na plné obrátky. Dalšími celosvětově známým vyznavačům tohoto životního stylu je i Steve Jobs. Že by za své úspěchy skutečně vděčil nadměrné konzumaci přírodních cukrů?

Ukázkové denní menu frutariáni

Snídaně: šťáva ze 4 citronů, hrst datlí a mixu ořechů, polovina melounu

Desátá: dvě fíky, kiwi, hruška

Oběd: druhá polovina melounu, polovina papáji, dvě nektarinky, dvě mandarinky

Svačina: hrst jahod, třešní, rybízu

Večeře: meruňky, nektarinky, granátové jablko

Druhá večeře: jablko, pomeranč

Přísnější formou Frutariánství je tzv. monodieta, kdy během celého dne konzumujete jen 1 druh ovoce (např. jen čistě meruňky, meloun, banány). Tento druh stravování se vyznačuje výraznou čisticí schopností, protože tělo není zatěžováno trávením různých druhů potravy. Jde však o jednotvárnou stravu, která může mít několik negativní dopady.

Mohlo by vás zajímat Recept podle Muže v zástěře: Ovocný cheesecake

výhody Frutariánství

Mezi hlavní benefity Frutariánství patří:

zlepšené trávení – ovoce má vysoký obsah vlákniny, který přispívá ke zdravému vyprazdňování,
podpora imunitního systému – díky obsahu vitamínu C v ovoci,
snížení cholesterolu a krevního tlaku – díky draslíku, obsaženém zejména v banánech a mangu,
zpomalení stárnutí pokožky – ovoce je plné antioxidantů, které nás dělají mladšími a vitálnejšími,
ztráta hmotnosti – ovoce je nízkokalorické, obsahuje hodně vody, což se může pozitivně odrazit na naší váze i postavě,
zvýšení energie a odstranění dlouhodobé únavy – ovoce je plné jednoduchých cukrů, které jsou okamžitým palivem pro náš organismus.
rizika Frutariánství

nedostatek životně důležitých bílkovin, zdraví prospěšných tuků, vápníku, vitamínu B a omega 3 mastných kyselin – při jakékoliv rostlinné stravě je nezbytné suplementovat tyto složky, protože ve stravě nejsou dostatečně zastoupeny. Jejich nedostatek může vést k chronické únavě, osteoporóze, anémii či oslabit imunitní systému.
vysoký obsah cukrů – ačkoli pocházejí z ovoce, co někdo považuje za „zdravé cukry“, stále jde o nadměrně vysoký příjem sacharidů, který zvyšuje hladinu glukózy v krvi, což může vést k diabetu nebo syndromu polycystických vaječníků.
Týdenní ovocný experiment

Jelikož je v našem pásmu aktuální sezóna čerstvého ovoce, rozhodla jsem se podstoupit krátký experiment. Během 7 dní jsem nejedla nic jiného, ​​než ovoce. Zaujalo vás to? Tak pojďte se mnou do toho.

Pravidla: během 7 dní můžete jíst jakékoliv druhy ovoce v neomezeném množství. Můžete si je nakrájet do ovocných salátů, umixovat do smoothiečka nebo jíst jen tak samotné. Preferovat byste měli ovoce, které roste v našich končinách, z exotického ovoce se doporučují jen melouny, mango či ananas. Během celého týdne byste neměli pít kávu, slazené nápoje ani alkohol.

Upozornění: před zahájením jakékoliv změny životního stylu byste to měli nejprve konzultovat se svým ošetřujícím lékařem.

Mohlo by Vás zajímat

spot_img